Recensies Harrie Sevriens

Horen, zien en schrijven

Stacks Image 89590

Sandra Israël over Heëlesje Mülkes

Stacks Image 89588

Tussen Doorntjes bij #SR15

Stacks Image 89584

Meander Magazine

Stacks Image 89586

Harrie Sevriens in de pers

  • 27 oktober 2017 Zilveren Tomaat

    Onderscheiding

    Op vrijdag 27 oktober 2017 kreeg Harrie Sevriens de Zilveren Tomaat van de SP in Heerlen. De Zilveren Tomaat is de hoogste onderscheiding van een lokale SP afdeling en sinds de invoering ervan in 1972 in Heerlen nooit eerder uitgereikt.
    Op een ontroerende avond in het Cultuurhuis in Heerlen had Ron Meyer, zoals hij zei: "De grote eer om onze geniale kameraad, volksdichter en taalvirtuoos te onderscheiden voor zijn inzet voor Heerlen en haar inwoners".
    Alt image
    Stacks Image 90282
  • 7 mei 2017 Weet Je

    Presentatie bundel

    Ine Sijben sprak ter gelegenheid van de presentatie van de bundel 'Weet Je', die verscheen bij de opening van de tentoonstelling ‘En uit de Aarde verscheen de Mens’ van Luc ten Klooster en Harrie Sevriens op 7 mei 2017 in de Kloosterbibliotheek te Wittem.
    Dames en heren.

    Ergens in deze ruimte is een plek waar je niet mag komen. Hij is, als ik me goed herinner, daarboven, achter een hekje. Ik stond daar, lang geleden, op een akelige en wiebelige hoogte, en staarde naar de letters op het hekje: libri prohibiti. Ik mocht er niet door.
    Onmiddellijk werd de plek met de verboden boeken begerenswaardig, fascinerend. Zo gaat dat.

    Ik ben opgegroeid in Heerlen, in de jaren 50. Weliswaar deden katholieken minder aan hel en verdoemenis en zware lijfstraffen dan pakweg de gereformeerden of de islam, maar ze hadden een nieuwsgierig kind toch nog een aanzienlijke hoeveelheid uitdagende taboes en gevaren te bieden. Verboden boekjes in de boekenkast van je vader (die ik las), zwarte vlekken op je zieltje van jokken en snoepen (daarom verzamelde ik die, benieuwd naar hoe een zwarte vlek voelt), de potloodventers lagen bij bosjes in de bosjes (maar als je ze zocht dan waren ze toevallig net even weg), er waren spannende buurtjes waar je niet mocht komen, en nu duikt er ineens een rare herinnering op: het is zondag, er is bezoek, in de huiskamer ligt een halfblote baby op tafel, mijn moeder houdt de voetjes omhoog en trekt een volgepoepte luier onder de billetjes uit. Ik sta erbij en kijk geïnteresseerd toe. Ineens hysterische kreten: het kind, het kind! Iedereen kijkt verschrikt om zich heen, wat is er in godsnaam aan de hand! Dan blijkt een tante met een priemende vinger in mijn richting staan te wijzen. Bij mijn moeder valt het dubbeltje en met een knipoog werkt ze me de kamer uit. Blote babybilletjes waren blijkbaar verboden terrein voor een kind.
    Tja, op die manier blijven die blote billetjes je een leven lang achtervolgen, het ongewenste maar bekende pedagogische neveneffect van zo’n verbod. Je moet achteraf lachen om die tante, maar als het erger wordt raak je gekwetst.

    Een paar jaar later en een eindje verder, in zo’n Heerlens buurtje waar ik niet mocht komen, groeide Harrie Sevriens op. Kleine Harrie had een ontvankelijke ziel, was een denker en hij schreef zijn gedachtenspinsels op. Hij dacht na over God. Daarmee begaf hij zich op een terrein waar hij geacht werd niet te zijn. ‘Schele zever’, zeiden ze, ‘met je hoofd werken is geen werken, weg ermee’. Harrie had geen troostende knipoogjes gevende mama, en de rest van zijn omgeving gaf hem ook geen knipoogjes. En zo werd Harries oorspronkelijke ziel tot verboden terrein verklaard, en vermoedelijk verklaarde Harrie op zijn beurt zijn eigen mensenbestaan tot een plek waar hij maar beter niet meer kon komen. In elk geval riep hij Glück Auf naar de wereld en ging ondergronds, als schrijver, maar ook als mens, en het duurde lang voor hij boven kwam en zijn gezicht weer naar de zon keerde.

    Het is het jaar 1970, ik ben 17 en wil weg uit Heerlen, ik wil naar de kunstacademie in Maastricht. Oei, zei mijn familie en de juffen en meesters van de MMS: Maastricht, een wilde studentenstad! Daar moeten je niet willen wezen! Ze hadden niet in de gaten dat Heerlen op dat moment zelf hard op weg was een plek te worden waar je decennialang met recht niet wilde wezen. De ooit zo levendige en luxe koopstad veranderde in een sombere sloophoop, een naar hasj- en erger walmend hol, jongeren verlieten de plek als ratten een zinkend schip, niemand wilde daar nog zijn, behalve dan de nationale en internationale televisieploegen die de ellende kwamen filmen, de junks, de rondslingerende spuiten en de 15-jarige heroïnehoertjes in de straten, waar eindeloze rijen auto’s traag doorheen reden, op zoek naar zo’n scharminkel. Maar disco was het wel! in de kroegen en in de dancings in Heerlen.

    Het was misschien maar goed dat ik daar niet van wist, ik zat in Maastricht, en deed erg mijn best om van het brave en enigszins vermoeide provinciestadje het sodom en gomorra te maken waar ik zo deerlijk nood aan had. Toen de stad me na 36 jaar verveelde met haar toeristen en uitlaatgassen, keerde ik terug naar Heerlen. Daar was intussen grote schoonmaak gehouden, en een nieuwe Lente uitgeroepen. Ik vreesde nog even dat het in die schoongeveegde stad lastig zou worden een plek te vinden waar je liever niet wilde wezen, maar dat viel reusachtig mee. Het werd Heerlen Noord, aan de verkeerde kant van het spoor zoals ze dat in Heerlen zeggen, met een verrukkelijke foute buurtkroeg om de hoek, die misleidend Weijers heette maar die we omdoopten tot De Bermuda Driehoek.

    Aan de goede kant van het spoor hadden de stadsnomaden hun territorium, ze liepen rond in de City, laten we maar zeggen. Sommigen waren kunstenaar, of schrijver of dichter en ze dronken bruine Leffes. Ze behoorden tot de culturele elite van Heerlen, maar dan wel die van de onderstroom, de tegenstroom. Ze gedroegen zich onaangepast, zoals een stadsnomade betaamt, waren soms lastig in het gebruik, maar werden wel gekoesterd door de stad. Ze waren de stem van het volk.
    En zo kwamen we de stadsnomade Harrie Sevriens tegen. Dat gaat zo: we zitten aan een terrastafeltje, Harrie, bezig aan zijn dagelijkse zwerftocht, komt eraan en roept vrolijk: Mag ik erbij komen zitten? Dan begint vanachter een bruine Leffe de conversatie, die een hoog gehalte bevat aan woordgrappen en de oogst van de dag aan aforismen. Soms belt hij ook op en dan schalt het door de telefoon: wil je er een horen? En dan volgt een van de vele korte teksten die elke ochtend uit Harries dichtader stromen. Aan het eind van het telefoongesprek is de vaste vraag: wil je er nog eentje?
    Het schrijverschap was tomeloos in Harrie Sevriens opgestaan, bundel na bundel kwam uit, en toen hij Heerlens eerst én tweede stadsdichter was kwam je zijn one-liners overal tegen, op stickers, in de weekbladen en de kranten, ze buitelden over de podia en soms maakte hij er een liedje van.

    Harries bundels zijn te lezen als een verzameling vrolijke vermaningen aan de lezer, opgetekend door een bezadigd en wijs man die het allemaal overleefd heeft en die definitief een punt heeft gezet achter een leven waar hij liever niet geweest was. Maar zo simpel is het niet.
    Een van die bundels heet Schele zever. Schele zever? Blijkbaar begeeft Harrie Sevriens zich nog steeds op verboden terrein.
    Als je hem ernaar vraagt zegt hij: ik ben een reiziger in mijn hoofd. De plekken die ik opzoek zitten van binnen. Maar op sommige plekken mag ik niet zijn. Door ze op te schrijven, in de vorm van aforismen, doe ik mezelf niet teveel pijn.
    En dan kan je Harries teksten ook anders lezen. Een paar uit de bundel van vandaag:
    Wie weet wat hij zoekt heeft het eerder gehad. / Aardige mensen hoeven niet hun best te doen om aardig te zijn. / Tussen hemel en aarde is het anders dan tussen de oren.
    Zie maar wat je ermee doet, zegt Harrie Sevriens, en dan buigt hij zich vanachter zijn bruine Leffe vertrouwelijk naar je over:
    Weet je, wij zijn er ons eentje, he?
    Stacks Image 90271
  • 2014 Video- clip

    Filmrol

    In 2014 politie-inspecteur in de videoclip “Julie” van de Rick Nolov band.
  • 2014 Film

    Voiceover

    In 2014 deed hij de voice-over in de film “Bouw Wijnkenniscentrum St. Martinus” van Leo Luycks.
  • 2013 Film

    Het museum van de straat

    Stacks Image 5511
    In 2013 speelde Harrie Sevriens de hoofdrol in de film “Het museum van de straat” van Joris Hoefacker en Mattijs de Bruijne. Tevens leverde hij tekstbijdragen en deed de voice-over. De film won de derde prijs in de Secret City Filmwedstrijd in Sittard.
  • 2013 Clips

    Heerlens DNA

    Clips tekstbijdragen Heerlens DNA
    Stacks Image 3065
  • september 2012 Puur- zaam

    Gevoelsmiljonair

    Volgens de septembereditie van het relatiemagazine Puurzaam van de Gulpener Bierbrouwerij hoort Harrie Sevriens in 2012 bij de Top 100 van gevoelsmiljonairs in Nederland.
  • 2012 Lied

    Lied ‘De Stad Ben Je Zelf’

    In 2012 werd het lied 'De Stad ben Je Zelf' met muziek van Paul Logister verkozen tot bevrijdingslied van de gemeente Heerlen
  • 24 maart 2012 Lintje

    Benoeming Lid in de orde van Oranje-Nassau • door Paul Depla, burgemeester van Heerlen

    Op 24 maart 2012 ontving Harrie Sevriens uit handen van burgemeester Paul Depla voor zijn oeuvre de versierselen die horen bij Lid in de Orde van Oranje Nassau.
    Beste Harrie,

    Jij bent hier in Heerlen en de rest van Limburg al jaren bekend als tekstschrijver, dichter en ook als zanger. En in 2010 ben je daarnaast benoemd tot stadsdichter van Heerlen.

    In de afgelopen twee jaar hebben wij jou vanuit die invalshoek nog beter leren kennen. Vanuit je functie als stadsdichter schreef je snedige teksten die je hier overal kunt tegenkomen.

    Met kernachtige gezegden nam je , vaak op een grappige of juist paradoxale manier, zaken op de korrel. En omdat je werk laagdrempelig is, was het toegankelijk voor een breed publiek.

    Wij hebben je aldoor kunnen horen en zien bij tal van culturele ontmoetingen en een paar daarvan zal ik benoemen. Zo gaf je optredens tijdens het Open Podium in café de Romein. En je bent een van de vaste gasten bij her debatpodium van Heerlen, de Cultuurbrouwerij in De Nieuwe Nor. Daar lees je voor uit eigen werk. En ook tijdens het Booch? Festival waar de bezoekers van je konden genieten als taalgoochelaar, met de bedoeling de bezoekers zelf te inspireren om ook teksten en gedichten te gaan schrijven. Gewoon zo voor de vuist weg, uit het leven gegrepen. Je was er ook altijd bij tijdens de stadsdeelbezoeken die ij als college van B en W aflegden, net nadat het nieuwe college was gestart. Je had iedere keer weer een thema. Een thema dat volgens jou paste bij het stadsdeel. Of gewoon bij Heerlen. Soms lang, soms kort. Vaak met een glimlach. Soms met een lach die pas kwam toen je al met je volgende gedicht bezig was. Voor mij was het een kennismaking met jou. Maar ook met Heerlen. Heerlen door de ogen van een echte Heerlenaar. Ik heb ook vaak enorm gelachen. Bijvoorbeeld die keer in Heerlehei. Met pastoor op eerste rij. En jij met het gedicht over liefde. En de Paus, de Paus kust graag kinderkopjes.

    Harrie. Je bent Heerlen. Hans Op de Coul heeft het zo treffend beschreven in de laudatio stadsdichter. Ik vond die tekst zo treffend, dat ik hem hier nog eens citeer:

    “Haarie is Heerlen. Harrie spreekt bijna altijd Nederlands, maar kent wel degelijk Limburgs. Precies als Heerlen. Harrie ziet er soms verwaarloosd uit, maar toch vallen de vrouwen op hem. Precies Heerlen. Harrie heeft vele talenten, maar veel mensen met talenten vertrouwen hem niet. 100 procent Heerlen. Harrie kan onbehouwen uit de hoek komen, maar heeft een hart van goud, ook dat is Heerlen. Harrie hangt in de kroeg en lijkt dan alleen maar wartaal uit te slaan, maar luister goed en laat je niet afleiden door wat het lijkt, want dan mis je een heleboel. Harrie is precies als Heerlen.”

    Je moet er even naar kijken. Je moet er even aan wennen, maar je raakt langzaam maar zeker verknocht aan hem. Dat gold misschien ook wel voor je stadsdichterschap. In het begin vonden de mensen het misschien wat vreemd. Een stadsdichter. Waar is dat nu voor nodig. En dan ook nog zo’n tuup. Maar langzaam maar zeker hebn je de mensen veroverd. Zo sterk zelfs dat ik soms bij een officiële gelegenheid mensen hoor denken. Waar is Harrie toch? En ik steeds meer mensen hoor zeggen. Waarom krijgen wij een nieuwe stadsdichter? We hebben Harrie toch?

    Toen ik laatst Pe Diederen sprak, kwam ik tot de conclusie dat je wel een beetje op een burgemeester lijkt. Van het enen op het andere moment was je stadsdichter. Per decreet. Niets gevraagd aan bewoners. Niets inspraak. Nee, gewoon benoemd. En dan heel langzaam bouw je krediet op. Zoveel krediet dat de mensen naar verloop van tijd niet meer zonder je willen en als ze zouden mogen, je ongetwijfeld zouden herbenoemen als onze echte stadsdichter.

    Maar de tijd is nu echt gekomen. Hoewel. Net als burgemeester van Beers in Roermond, neem je afscheid om toch weer enige tijd verder te gaan totdat die nieuwe er is. Maar dan je plaatsvervanger. En nu ben je nog even, heel even de enige echte stadsdichter. En je blijft onze eerste stadsdichter. Een stadsdichter waar ik van genoten heb. Iemand die wars van conventies mensen een spiegel voor hield. Die met een groot hart staat voor zijn mening en een hekel heeft aan hypocrisie en huichelarij. Ik zal je als stadsdichter gaan missen.
    Stacks Image 86116
    Je hebt mij en Liesbeth uitgenodigd. Als persoon. Daarom sta ik nu voor je en heb ik net gezegd wat ik gezegd heb.

    Maar ik sta hier niet alleen als Paul. Ik sta hier ook als burgemeester. En dan moet ik even de keten aan doen, want ik moet iets officieels gaan doen.

    Heerlen is trots op een inwoner van jouw kaliber. Je bent hier opgevallen omdat je een man bent van uitzonderlijke kwaliteiten. Maar je bent niet alleen in Heerlen opgevallen. Vanwege je hele oeuvre kent men jou in Limburg en ver daarbuiten. Ook Koningin Beatrix is die mening toegedaan.

    Het is voor mij dan ook een grote eer en genoegen om je mee te kunnen delen dat het Hare Majesteit heeft behaagd om je wegend de aard, duur, uitstraling en betekenis van jouw totale oeuvre, en met volle instemming van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, je te benoemen tot Lid in de orde van Oranje-Nassau.
    Namens het gemeentebestuur van Heerlen feliciteer ik je van harte met deze Koninklijke benoeming en wen sik je alle goeds voor de toekomst, waarin wij elkaar ongetwijfeld nog zullen ontmoeten.

    En dan wil ik nu graag de onderscheiding opspelden.

    Normaal moet ik dan een bos bloemen geven. Maar Harrie en Bloemen? Harrie en rode wijn lijkt mij meer bij elkaar passen en daarom deze fles wijn voor jou.


    Paul Depla
    in het Schunck* Glaspaleis in Heerlen
    Stacks Image 86120
  • 1 maart 2010 Stads dichter

    Stadsdichter Heerlen

    Met ingang van 1 maart 2010 was Harrie Sevriens voor een periode van twee jaar de eerste stadsdichter van Heerlen.

    Vanaf 1 maart 2012 tot 1 januari 2013 was Harrie Sevriens imterim-stadsdichter van Heerlen.
  • 2007 Animatie film

    Stem in animatiefilm

    Captain Ambrax in de muzikale animatiefilm 'Lowieke en de waterlanders' van Ger Bertolet en Louk Voncken (2007).
  • 2005 De Stad Ben Je Zelf

    Liedjesschrijver

    Het lied ‘De Stad Ben Je Zelf’ bereikte in 2005 de tweede plaats in de L1 Limbo Top 10

Artikelen over Harrie en zijn werk

10 maart 2018 • De Limburger • Stadsdichter tot ver na de dood
7 februari 2018 • VIA Heerlen • Tekst van Harrie Sevriens op muziek gezet
30 november 2017 • SPreekbuis • Voor altijd stadsdichter
4 november 2017 • Heerlerheide Boulevard • Column Barry Braeken
1 november 2017 • VIA Heerlen • Harrie neemt afscheid bij leven
30 oktober 2017 • De Limburger • Zilveren Tomaat SP voor Harrie Sevriens
28 oktober 2017 • Parkstad Actueel • Zilveren Tomaat voor Harrie Sevriens
25 oktober 2017 • De Limburger • Levensartiest tot de dood
27 september 2017 • VIA Heerlen • Harrie Sevriens krijgt cultureel afscheidsfeest
20 september 2017 • InParkstad • Harrie Sevriens: een eerbetoon
19 september 2017 • De Limburger • Afscheidsfeest voor zieke Harrie Sevriens
12 mei 2017 • De Limburger • Nu aardig zijn, niet morgen
14 juni 2016 • De Limburger • Stadsdebat
12 oktober 2015 • De Limburger • Harrie Sevriens over Dame, Drank en Dood
22 april 2015 • Gezien • Comeback ‘schaker’ Harrie Sevriens
08 december 2014 • De Limburger • Het leven is een lust en een last
06 mei 2014 • De Limburger • Comité passeert stadsdichteres op Bevrijdingsdag
12 augustus 2013 • Zwart Goud • Nieuwe levensliedjes van Harrie Sevriens
06 februari 2013 • Trompetter • Dichterlijk
26 januari 2013 • De Limburger • Dichten over de stad in jezelf
12 november 2012 • Zwart Goud • Verzameld stadsdichterswerk van Harrie Sevriens
10 november 2012 • Meander magazine • Pakkerds
31 oktober 2012 • De Limburger • Meer dan een zoen
11 september 2012 • Zwart Goud • Stadsdichter tot in lengte van dagen
04 april 2012 • De Trompetter • Stadsdichter
30 maart 2012 • De Uitkijk • Lintje voor unieke stadsdichter
28 maart 2012 • Trompetter • Koninklijke Onderscheiding voor Harrie Sevriens
12 maart 2012 • Zwart Goud • Een lintje voor Harrie Sevriens
21 juni 2011 • De Limburger • Gluiperd
13 januari 2011 • De Limburger • Ziek van melancholie en verlangen
28 oktober 2010 • De Limburger • Dichter Harrie Sevriens zingt eigen gedicht
01 oktober 2010 • Weekendgazet • Heerlen denkt mee tijdens BOOCH? 2010
29 juni 2010 • De Limburger • Grimlachgedichten Harrie Sevriens
01 mei 2010 • De Limburger • Stadsdichter (niet) mond gesnoerd
30 april 2010 • De Limburger • Depla verdedigt stadsdichter
01 maart 2010 • De Limburger • Sevriens stadsdichter: ‘Terecht’
10 december 2009 • De Limburger • Sevriens gaat gewoon door
02 oktober 2008 • De Limburger • Een dichtbundel op wielen
12 september 2008 • Limburgs Dagblad • Het podium
31 oktober 2007 • Limburgs Dagblad • Harrie Sevriens voelt zich ‘normaal ongelukkig’
03 januari 2007 • Limburgs Dagblad • Bij de koffie
05 april 2006 • De Uitkijk • Theo Lenartz en Harrie Sevriens het land in
29 maart 2006 • Limburgs Dagblad • Amsterdam, here we come
04 januari 2006 • De Uitkijk • Expositie ‘Bierviltje’in Theater Lexor Heerlen
26 december 2005 • Limburgs Dagblad • Heerlense kroegtijgerskunst op bierviltjes
06 juni 2005 • De Uitkijk • ‘Waterdicht’; Sevriens ontmoet Ramaekers
19 mei 2005 • Limburgs Dagblad • Lezers brainstormen mee over de krant
29 april 2005 • De Volkskrant • Ik heb deze stad gehaat, echt gehaat
26 maart 2005 • Limburgs Dagblad • Joost mag het weten
12 maart 2005 • Wazz Up • 10 vragen aan Harrie Sevriens
03 maart 2005 • Limburgs Dagblad • Literaire graffiti op het Glaspaleis
03 maart 2005 • De Limburger • Glaspaleis als bladspiegel voor gedichtem
02 maart 2005 • De Uitkijk • Literaire manifestatie ‘Bronsgroen en Blauw’
25 februari 2005 • Limburgs Dagblad • De expositie
05 januari 2005 • De Uitkijk • Harrie Sevriens wil Glaspaleis volschrijven
03 december 2003 • De Uitkijk • “Schrijven is schrijven en niet lullen over schrijven”
09 november 2002 • De Uitkijk • “Ik ga even een gedichtje lezen”
27 maart 2002 • De Limburger • Inspiratie uit een glas bier
04 december 1997 • De Limburger • Aforismen als gedichten
25 november 1997 • Limburgs Dagblad • Boek kort
05 november 1997 - De Uitkijk • De onderwerpen zijn niet gezellig
27 februari 1997 • De Limburger • Samen Leven
28 juni 1996 • De Uitkijk • Zesde dichtbundel Harrie Sevriens
26 april 1994 • De Uitkijk • Twee Vingers Schuim

Error : You must not have any spaces in your Teleport Key
[info]

Harrie Sevriens
Overleden te Heerlen
op 9 maart 2018
Geweeklaag

Al valt het leven zwaar
In verdriet en spijt
Over vijfentwintig jaar
is dit de goeie ouwe tijd
Van me af

Moet ik huilen
dan schrijf ik
een versje

Een versje
waar ik even
in kan schuilen
TOP